fbpx
Selecteer een pagina

Doelgroepverklaring

Mag je als werkgever in de eerste 2 maanden van het dienstverband vragen om een doelgroepverklaring LKV?

Wat is de LKV?

Loonkostenvoordelen (LKV’s) hebben met ingang van 1 januari 2018 de premiekorting oudere werknemer en de premiekorting arbeidsgehandicapte werknemer vervangen. Net als de premiekortingen moeten de loonkostenvoordelen ervoor zorgen dat kwetsbare groepen werknemers betere kansen hebben op de arbeidsmarkt.

  • het LKV oudere werknemer
  • het LKV arbeidsgehandicapte werknemer
  • het LKV doelgroep banenafspraak en scholingsbelemmerden
  • het LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer

Je hebt voor het benutten van deze regeling van de werknemer een doelgroepverklaring nodig. Uit deze verklaring blijkt dat de werknemer voldoet aan de voorwaarden.

Je hebt voor deze werknemer maximaal 3 jaar recht op het loonkostenvoordeel. Maar uiterlijk tot de werknemer de AOW-leeftijd bereikt of stopt met werken.

Het voordeel voor de werkgever kan oplopen tot 18.000 euro per werknemer. 

 

Antwoord

Het antwoord is waarheid.
Ja je mag direct na het in dienst nemen van de werknemer om een doelgroepverklaring LKV vragen.

Wat veroorzaakt dan de verwarring?

Als werkgever kan je in bepaalde situaties aanspraak maken op ziekengeld voor werknemers die je in dienst neemt.
Artikel 29b ZW de zogeheten No Risk Polis.

Dit heeft enorm veel impact op de hoogte van de verzuimschade. Je bent anders verplicht om 2 jaar lang loon door te betalen bij ziekte. En als de ziekte leidt naar een WGA-uitkering mag je in het slechtste geval 10 jaar lang over de totale loonsom van de organisatie een hoger gedifferentieerde premie betalen. Een uitzondering is als je eigenrisicodrager bent. Dan werkt het het iets anders.

Deze enorme verzuimkosten kan je de organisatie besparen. De oplossing blijkt echter in de praktijk niet gemakkelijk om uit te voeren. Je moet van de werknemer iets weten over zijn of haar ziekteverleden. Je hebt de volgende informatie van de werknemer dan nodig:

  1. Heeft de werknemer een uitkering?
  2. Heeft de werknemer een uitkering gehad?
  3. Heeft de werknemer een beslissing van UWV heeft waaruit blijkt dat hij/zij een no-riskpolis heeft?
  4. Heeft de werknemer een langdurige ziekte of handicap heeft die hem/haar belemmert bij het werk?

Maar om te weten of je voor jouw werknemer recht hebt op deze regeling moet je 2 maanden wachten met het stellen van deze vragen. Artikel 38b ZW.

Je mag een sollicitant geen vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ziekteverleden.
Je mag een werknemer werknemer gedurende de eerste twee maanden van zijn/haar dienstbetrekking ook geen vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ziekteverleden.

Dit is niet hetzelfde als vragen naar een doelgroepverklaring LKV.
Als de werknemer eenmaal in dienst treedt, mag je wel direct vragen of de werknemer recht heeft op een doelgroepverklaring. Je hoeft dan niet 2 maanden te wachten.

De reden waarom je wel deze vraag mag stellen is omdat de werknemer niet verplicht is om een doelgroepverklaring LKV aan te vragen. En dus ook niet verplicht is om antwoord te geven of een verklaring aan te vragen in reactie op een dergelijk verzoek. Bij het vragen naar het uitkering- of ziekteverleden is de werknemer na 2 maanden wel verplicht om deze informatie te verstrekken.

Overigens als de werknemer een langdurige ziekte of handicap heeft die hem/haar belemmert bij het werk dan hoort hij/zij de werkgever wel tijdens een sollicitatie te informeren. Deze informatie is namelijk relevant voor het uitvoeren van de functie.

Waarom is het relevant om deze mythen de wereld uit te helpen. Nou, je hebt vanaf het moment van in dienst maximaal 3 maanden de tijd om de doelgroepverklaring LKV aan te vragen. Als je dan ook nog eens 2 maanden zou wachten dan maak je het alleen maar nog moeilijker voor jezelf.